torstai 13. syyskuuta 2012

Hölömö hullu!

Nyt tuntuu olo kyllä hölmöltä, myönnetään...

Olen jo pitkään miettinyt, että olisi kiva pitää blogia. Kateellisena olen jo vuosia seurannut, kuinka kollegani mm. Reijo, Anette ja Patrik pitävät erittäin tasokkaita ja kaikinpuolin ammatillisestikin opettavaisia blogeja. Minulla ei enää riitä aika ja into pureutua työjuttuihin kirjoittamalla niistä vapaa-ajallani, vaan mieluummin luen niitä ja silloin tällöin heitän kommentteja.

Harrastuksistanikaan en saa blogia aikaiseksi, vaikka sisustaminen ja golf kovasti kiinnostaakin.
Idea tähän hölmöön ideaan lähti aamuiselta koiralenkiltä. Mieleeni tuli Pirjo Heikkilän blogi "Vuosi ilman humalaa" ja ajattelin, että mulle sellainen olisi äärettömän helppoa ja jopa tylsää, sillä alkoholia käytän äärimmäisen vähän. Mutta jos kyseessä olisi herkut... Argh, pelkkä ajatus toi jo erilaisia tuntemuksia mieleeni - pääasiassa negatiivisia. Ajattelin, että haastan itseni jälleen kerran... Paheiden summa on vakio, kuten sanotaan. Minulla kaikki paheet taitaa olla kohdistuneina vain ja ainoastaan herkkuihin, joten vuosi ilman herkkuja voisi olla kyllä raskas, mutta samalla opettavainen. Myös ammatillisessa mielessä.

Kirjoitin juuri Kauneus ja Terveys-lehden kolumniin hieman kritiikkiä Mikael Jungerin on-off ajatteluun. Hän kun lopetti maidon juomisen kuin seinään, sillä ajatteli sydänkohtauksen johtuneen tästä. Miksi hän ei vain kohtuullistanut maidon määrää entisen parin litran sijaan muutamaan lasilliseen? Nyt olen tekemässä samoin, hölmö minä... Mutta antakaapas kun perustelen!

Haluan kokeilla herkutonta vuotta koska:
- syön mielestäni liikaa herkkuja edelleen (vaikka olen koulutukseltani ravitsemusterapeutti! Tieto siis lisää vain tuskaa, ei muuta käytöstä)
- haluan oppia reagoimaan stressiin muuta kuin syömällä herkkuja
- haluan oppia palkitsemaan itseni muullakin tavoin kuin herkuilla
- haluan kokeilla tämän vaikutuksia sosiaalisesti (kuinka kieltäydyn juhlissa yms.)
- pohdin, saattaisiko tämä vaikuttaa makumieltymyksiini pitkällä tähtäimellä?
- kokeilen vaikuttaako herkuttomuus painooni millään tavoin vuoden aikana
- haluan testata rajojani ja näyttää itselleni ja muille, että pystyn tähän

Ainoa todellinen pelko on, kuinka tämä vaikuttaa parisuhteeseeni : )

Aloitan projektini 15.01.2013. Syy tällaiseen aloittamisajankohtaan on se, että olen lähdössä loppuvuodesta 5 viikon reissulle maailman toiselle puolelle ja haluan nauttia paikallisista herkuista, sillä voi olla, että en enää koskaan sinne palaa.

Tämän loppuvuoden teen postauksia tänne blogiin silloin tällöin ja otan kuvia minulle tärkeistä herkuista.

Seuraavassa postauksessa saatte myös kielletyt/sallitut listan, jonka mukaan aijon sen seuraavan vuoden sitten elää.

Tiedoksenne vielä, että juuri ennen tämän blogin aloittamista söin n. 1,5 dl Ainon maitosuklaajäätelöä ja muutaman Dracula-karkin : )

3 kommenttia:

  1. Yllättävä veto, mutta tarkemmin ajatellen ihan mielenkiitoinen lähestymistapa!

    Minusta on itse asiaa hyvä idea pohtia asiaa täällä jo ennen kuin koitos alkaa.

    Ja stemppiä myös siihen parisuhteeseen, ehkä se vaan tämän seurauksena lujittuu, kun hakee iloa ja rentoutumista muualta kuin herkuista :)!

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen avaus tosiaankin. Minulla on tuo herkkupuoli ollut ainakin juhlissa helppo, kun en erityisemmin välitä pullista, kekseistä, täytekakuista, tms. oikeastaan edes jäätelöstäkään. Alkoholin osalta taas on kulttuuri aika laajasti muuttunut, sillä nollalinjan aloitettuani, en ole ihan lähimmän tuttavapiirin lisäksi missään törmännyt minkäänlaiseen ihmettelyyn siitä etten juo. Kaveritkin kun pyysi kaljalle, niin sanoin vaan että tulen tottakai mukaan, mutta olen lopettanut kaljoittelun. Siihen tuli vastaukseksi vaan että okei ja sitten muutaman uteliaan kysymyksen jälkeen sitä ei kukaan hämmästele, vaan jopa miettii itsekin pitäisikö lopettaa joksikin aikaa. Kun joku jonka kokee vertaisekseen ryhtyy johonkin, niin silloin se uteliaisuus myöskin kokeilla kasvaa huomattavasti. Olen varma että sinun esimerkkisi, kun olet julkisuuden henkilö, innostaa varmasti moniakin. Varmaan ainakin herkuttomiin kausiin, jos ei vuodeksi tai kokonaan halua lupausta tehdä. Viikkokin on pitkä aika olla seuraamatta tapojaan.

    VastaaPoista